Ny brandvägg.

Nu har jag installerat en ny brandvägg som skyddar vårat hemmanätverk. Det är den bästa Linuxbrandvägg för hemmabruk som jag har hittat och är gratis (kostar för företag). Gratis?, jo jag behöver ju en liten dator. Märket på denna fantastiska brandvägg är Astaro.
http://www.astaro.com/landingpages/en-worldwide-homeuse

Den är inte bara ett skydd för olika portar, utan har många funktioner som reagerar på hackförsök. Den skannar även i realtid mot virus m.m. Detta även på mailtrafiken. Det går nu snabbare att surfa, trots all denna kontroll.

Nu sitter jag och funderar på om jag skall spärra vissa länder, men vilka då i så fall. När man letar information på nätet vet man ju inte vilka sidor som informationen finns på. Redan nu kan jag se att det är USA som är hetast på gröten med att försöka hacka, följt utav Tyskland (kort tid, så det kommer förmodligen att ändras). Men det kan ju vara en från något annat land som går via en annans dator och då är det ju meningslöst med att spärra länder. Men nu ska dom inte längre kunna gå via våra datorer, hoppas jag. 100% säkerhet finns inte.


Har fått en fin tröja från barnen och en skjorta från frun på fars dag. TACK!

Kommentarer
Postat av: Annika

Varsegod =)

2010-11-14 @ 23:05:38
URL: http://annikaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0